Bouwstenen

Download hier de inhoud van de zeven bouwstenen van les 3.

Toon op digibord

1. Verhaal

​Lees het verhaal ‘Ruzie’ voor over een fictieve situatie in het leven van Nelson Mandela. Door dit verhaal ervaren leerlingen de kracht van het samen oplossen van een ruzie en de rol van de nog jonge Nelson Mandela daarbij.

1. Verhaal

2. Gesprek

U praat met de leerlingen over het verhaal en over ruzie in het algemeen en formuleert samen nog eens dat oplossen van een ruzie wil zeggen dat alle partijen tevreden zijn.

2. Gesprek

3. Samenwerken

Vertel dat de groep samen een ‘Oploscape’ gaat maken. Iedereen die zijn handen uit de mouwen wil steken bij een ruzie, trekt zijn of haar hand om. Samen slaat de groep de handen ineen om ruzies op te lossen. Al die omgetrokken handen komen als symbool daarvan op de ‘Oploscape’. Wie mag de cape dragen? Elke dag een ander kind. Bedenk samen hoe de groep dat, zonder ruzie, kan doen.

Zing ook het lied 'Samen blij' op de melodie van 'Vader Jacob':

Wat een ruzie, wat een ruzie!

’t Hoort erbij, ’t hoort erbij.

Heb je ’t in de gaten? Samen over praten,

lost veel op. Samen blij!

3. Samenwerken

Zing ook het lied 'Samen blij' op de melodie van 'Vader Jacob':

Wat een ruzie, wat een ruzie!

’t Hoort erbij, ’t hoort erbij.

Heb je ’t in de gaten? Samen over praten,

lost veel op. Samen blij!

4. Verbeelding

In deze les leren leerlingen hun talent in te zetten om ruzies op te lossen. Om ze hiermee te laten oefenen, kunt u in de dramalessen een aantal praktijksituaties uitspelen.

4. Verbeelding

5. Actie

Suggesties om kinderen te helpen ook thuis ruzies samen op te lossen.

5. Actie

Suggesties om kinderen te helpen ook thuis ruzies samen op te lossen.

6. Presenteren

Leerlingen krijgen de kans om de bedoeling van de gemaakte 'oploscape' te presenteren.

6. Presenteren

7. Reflecteren

Actieve teurgkoppeling (na een aantal weken) van hoe de 'oploscape' in de praktijk gewerkt heeft.

7. Reflecteren