Bouwstenen

 

Download hier de inhoud van de zeven bouwstenen van les 1. 

 

 


Toon op digibord

1. Verhaal

Lees het verhaal ‘Een mooie dag’ over het leven van Nelson Mandela voor.

 

Download het verhaal. 

 

 

1. Verhaal

Lees het verhaal ‘Een mooie dag’ over het leven van Nelson Mandela voor.

 

Download het verhaal. 

 

 

2. Gesprek

De held van Pim

Pim denkt aan een held

met grote, dikke spieren.

Een man van wel twee meter

en nog sterker dan een leeuw.

Pim denkt aan een held

die gaat vechten met tien stieren

die een boom zo uit de grond trekt

en die houdt van grof geweld.

 

Pim denkt aan een held

met kracht in beide benen

die dreunend op de grond stampt

en de aarde trillen laat.

Pim denkt aan een held

Die vaak gooit met zware stenen,

die de oorlog snel zal winnen

en die schopt en schiet en slaat.

 

Maar dan…

dan hoort Pim van Mandela,

van een man die anders vecht.

Die opkomt voor een ander,

voor geluk en voor het recht.

Mandela vindt dat mensen

gelijk zijn, blank en zwart,

die dus hetzelfde mogen,

samen, niet apart.

 

Samen op een bankje.

Samen in een flat.

Samen op de scholen.

Samen in een bed.

 

En dan…

dan vindt Pim die Nelson

veel sterker dan die held

die vecht met dikke spieren,

met bommen en geweld.

Want Nelson vecht met woorden

die over vrede gaan:

‘Hou vol! Ga door! ’t Wordt anders!

We kunnen ’t samen aan!’

 

Samen in een woonwijk.

Samen in een land.

Samen weer regeren.

Samen naar het strand.

 

Pim denkt nu aan Nelson.

Mandela is zijn held.

Woorden zijn vaak sterker

dan spieren en geweld.

2. Gesprek

De held van Pim

Pim denkt aan een held

met grote, dikke spieren.

Een man van wel twee meter

en nog sterker dan een leeuw.

Pim denkt aan een held

die gaat vechten met tien stieren

die een boom zo uit de grond trekt

en die houdt van grof geweld.

 

Pim denkt aan een held

met kracht in beide benen

die dreunend op de grond stampt

en de aarde trillen laat.

Pim denkt aan een held

Die vaak gooit met zware stenen,

die de oorlog snel zal winnen

en die schopt en schiet en slaat.

 

Maar dan…

dan hoort Pim van Mandela,

van een man die anders vecht.

Die opkomt voor een ander,

voor geluk en voor het recht.

Mandela vindt dat mensen

gelijk zijn, blank en zwart,

die dus hetzelfde mogen,

samen, niet apart.

 

Samen op een bankje.

Samen in een flat.

Samen op de scholen.

Samen in een bed.

 

En dan…

dan vindt Pim die Nelson

veel sterker dan die held

die vecht met dikke spieren,

met bommen en geweld.

Want Nelson vecht met woorden

die over vrede gaan:

‘Hou vol! Ga door! ’t Wordt anders!

We kunnen ’t samen aan!’

 

Samen in een woonwijk.

Samen in een land.

Samen weer regeren.

Samen naar het strand.

 

Pim denkt nu aan Nelson.

Mandela is zijn held.

Woorden zijn vaak sterker

dan spieren en geweld.

3. Samenwerken

Twee leerlingen gaan samen een heldenportret maken. Aan de ene kant tekenen ze een held met dikke spierballen, aan de andere kant een held die vecht met zijn mond. 

3. Samenwerken

Twee leerlingen gaan samen een heldenportret maken. Aan de ene kant tekenen ze een held met dikke spierballen, aan de andere kant een held die vecht met zijn mond. 

4. Verbeelding

Voor deze dans (zie het lesformulier) heeft u muziek nodig die van treurig naar blij gaat. Maak hiervoor gebruik van de muziek, gecomponeerd door Gerard van Amstel, in het MP3-bestand hieronder of kies zelf passende muziek.

 

 

4. Verbeelding

Voor deze dans (zie het lesformulier) heeft u muziek nodig die van treurig naar blij gaat. Maak hiervoor gebruik van de muziek, gecomponeerd door Gerard van Amstel, in het MP3-bestand hieronder of kies zelf passende muziek.

 

 

5. Actie

5. Actie

6. Presenteren

Presenteer de dans over ‘apart en samen’ die beschreven staat bij bouwsteen 4.

6. Presenteren

Presenteer de dans over ‘apart en samen’ die beschreven staat bij bouwsteen 4.

7. Reflecteren

Zoek een foto op internet van Nelson Mandela en print die. Voor verdere uitleg: zie het lesformulier.

7. Reflecteren

Zoek een foto op internet van Nelson Mandela en print die. Voor verdere uitleg: zie het lesformulier.