Jenaplanschool ‘De Brug’ werkt samen met Emmaus

We zijn in alle groepen begonnen met een startles over het leven en werken van Nelson Mandela. Vandaaruit werken we verder met de vraag: ‘Wat kun je zelf doen om, net als Nelson Mandela deed, de wereld een beetje leefbaarder en mooier te maken?’ Daarna heeft iedere groep een leerling afgevaardigd voor de ‘Be al Nelson’ commissie. De kinderen van deze commies hebben in de kerstperiode wensbomen. Dat leverde veel wensen op. De wens van Eva voor meer glutenvrije traktatie-ideeën hebben ze in vervulling laten gaan. Twee kinderen uit deze commissie gaan onze school vertegenwoordigen binnen de Vreedzame Wijk.

Vanuit deze Nelsongedachte zijn we in onze eigen buurt in contact gekomen met Luuk, medewerker bij de Emmaus-organisatie. Voor kinderen is de Emmaus vooral bekend door de kringloopwinkel vlakbij de school. Luuk was net met een aantal andere mensen bezig met een voedseltuinproject. Met deze tuin willen zij gezonde voeding produceren voor mensen in de wijk die dat goed kunnen gebruiken. Ook willen ze met deze tuin een rol spelen in de gemeenschap en het belang van gezonde voeding uitdragen. Een mooi doel waar wij als De Brug graag ons steentje aan bijdragen. Niet alleen door middel van het mooie bedrag dat we bij elkaar hebben gelopen met de sponsorloop en de collecte van de kerstviering, maar in de nabije toekomst ook door letterlijk de handen uit de mouwen te steken en te gaan helpen bij het verbouwen van het voedsel in de tuin.

De ‘Be a Nelson’ commissie gaat zich daarnaast de komende periode buigen over wat zij kunnen doen op het Brugfestival van 1 april en hoe ze de spaarpot in alle groepen weer onder de aandacht kunnen brengen.

Vanuit het team is het mooi om te zien hoe dit onderwerp de kinderen raakt en welke mooie plannen ze maken om hun leefomgeving mooier te maken.